Zpět

Portugalsko

Surf a poznávačka za 10 dní

Portugalsko je skvělá země a pokud máte chvíli, je skvělé nezůstávat jen v Lisabonu, ale prozkoumat mnohem víc z toho, co tato země nabízí. My jsme se letos utrhli na 10 dní a vyrazili z Prahy směr Lisabon. Pro mě už to bylo potřetí, ale přílet v Portugalsku nikdy nebyl, tak jsme se krom týdne surfování snažili vidět maximum.

Itinerář

1. den - prohlídka Lisabonu a půjčení auta

Ubytování v Lisbon Destination hostel bylo sázkou na jistotu. Jeho centrální poloha je super, kousek od hlavní ulice, která jako tepna protíná Lisabon. Do centra jsme tak šli super procházkou pěšky až k vodě. Centrálnost je jedna z velkých výhod Lisabonu, abyste prozkoumali centrum, stačí vám pohodlné boty, navíc stejně jako další města, i tady je možnost půjčit si koloběžku nebo sdílené kolo.

Během pár hodin jsem prošli většinu věcí, které byly v centru k vidění - Výtah Santa Justa. Hlavní ulici vedoucí až k vodě přes centrální náměstí, které určitě dobře poznáte podle žlutých budov, které ho lemují.

Když vám bude v Lisabonu horko, pobřeží je přesně to místo, kam se vyražte zchladit a trochu si namočit nohy. Lidé se tu střídají v podstatě celý den, skupinky i rodiny s dětmi tu najdete v každou denní dobu.

My jsme se moc nezdrželi a vyrazili metrem směr letiště, kde jsme přebírali auto. Rozhodovali jsme se celkem dlouho, jak naše cestování po Portugalsku zvládnout logisticky, čekalo nás nejen hlavní město, ale hlavně přesun na surf camp na sever od Lisabonu. Původně jsme mysleli, že auto půjčíme jen na pár dní a vrátíme před začátkem kurzu, kolem Ericeiry ale nebylo kde, navíc, půjčení a vrácení v jiném místě je vždycky o dost dražší. Přes vyhledavač rentalcars.com jsme si tak nakonec půjčili auto na celých 9 dní s tím, že procestujeme a rovnou se odvezeme i na letiště a spláchneme tak 2 mouchy jednou ranou. Tohoto rozhodnutí jsme určitě nelitovali, bylo super mít auto k dispozici na celou dobu.

Využili jsme ho ještě první den, z letiště jsme si po jeho vyzvednutí jen zajeli do centra pro batohy (- parkování v Lisabonu je hrozné, téměř všechny zóny jsou placené, ne nadarmo se nedoporučuje auto do Lisabonu brát :)) a vydali se směr Belém. Ten je jen pár kilometrů za Lisabonem a najdete tam krom majáku, zajímavých monumentů věnovaných námořníkům a mořeplavcům i skvělé místo na procházku nebo drink. Přes ulici se pak můžete vydat k nedalekému chrámu, kde je pohřben samotný Vasco de Gama. Obdivovat můžete při procházce mezi památníkem mořeplavců a Torre de Belém i výhled na nedaleký most, který tolik připomíná Golden Gate Bridge v San Franciscu.

Peniche
Po krátké zastávce na pláži, kterou jsme měli po cestě jsme vyrazili směr sever a večeři už stihli ve městě Peniche. Tam nás trochu překvapil běžecký závod, díky kterému bylo zateraseno celé město, ale my se nedali a sehnali si exkluzivní místa s výhlede přímo na start. Město Peniche je také jednou z nejznámějších mek surfařů v celém Portugalsku, večer tam ale dost foukalo, takže žádné velké procházení a objevování nás tam nečekalo. Touhle dobou jsme tak nějak začínali tušit, že do Porta asi dnes nedojedeme a začali hledat náhradní destinaci na přespání. Hodinku od Peniche leží město Nazaré, které se stalo naším útočištěm.

2. den - dále po pobřeží směr Porto

Nazaré
Už probuzení v Nazaré nám ukázalo, že jsme rozhodně nesáhli vedle, z okna ubytování jsme viděli přímo na lanovku vedoucí nahoru na kopec. Zajímavé je, že celá část Nazaré na kopci prý byla původním historickým centrem, je položena tak vysoko kvůli původní hladině oceánu. Po snídani jsme se tam tak vyrazili mrknout a podívejte ta panoramata.

Hlavním lákadlem v Nazaré jsou ovšem vlny, na ty jsme zvolili špatné období, ale i tak jsme si u majáku v malém muzeu surfingu dokázali dobře představit jejich sílu.

Jednodenní výlet z Ericeiry
Sintra
Protože i surfaři potřebují pauzu a ne každý den je posvícení (čti vlny), vyrazili jsme v našem odpočinkovém dni omrknout krásy Sintry, kterou určitě naleznete mezi místy, které stojí za to navštívit v každém průvodci. Z Ericeiry necelá hodinka autem, stejně tak z Lisabonu, odtamtud jezdí pravidelně přímo z nádraží Rossio vlak skoro každou hodinu, je tak skvěle dostupná a jestli máte čas, určitě tam vyražte. Z toho co nabízí, jsme my stihli vyšplhat do Mourish Castle a podívat se na tolik vychvalovaný palác v Sintře. Cesty kolem obou památek jsou zajímavé, chodíte takovou obrovskou botanickou zahradou, i podnebí je tak vlhké, že máte pocit, že jste se ocitli v džungli. Určitě berte sebou větrovku nebo nějaké svrchní obleční a připravte se na to, že se budete pořád svlékat a oblékat a zase znovu :) My jsme si samozřejmě moc nepřivstali, ale bez turistů by byly ty výhledy ještě hezčí, takže jestli jste ranní ptáčata, jděte do toho :)

Co nevynechat cestou zpět do Lisabonu
Faroo da Cabo da Rocca:
První menší odbočka směr Lisabon nás dovedla na nejzápadnější místo Evropy - majáku Farro da Cabo da Rocca.

Boca de Infernu:
Od něj pak přímo do pekelných bran - Boca do Infernu.

Cascais:
A protože nám došlo, že v Lisabonu s autem moc parády neuděláme, zastavili jsme se ještě na jednu noc v překrásném městečku Cascais. Kde narozdíl od Lisabonu parkování rozhodně není problém :)
Na snídani jsme si tu našli celkem zvláštní místo, které doporučoval i Tripiadvisor a jestli se do Cascais dostanete, doporučujeme ho i my

3. den - příjezd do Lisabonu

Socha Krista a výhled na Lisabonský most
Když už jsme do Lisabonu tentokrát přijížděli tvz. zleva - nemohli jsme si nechat utéct vyhlídku od sochy Krista na Lisabonský most a samotný Lisabon, který už nás za pár hodin zase čekal.

Znovu v Lisabonu
Po příjezdu do Lisabonu a schování auta na 24 hodin do místní garáže jsme si vydechli a vyrazili se ubytovat do mého oblíbeného ubytování přímo na nádraží Rossion v Destination Hostel, ceny i vybavení jsou tu vždycky super, hostel je jak už jsem říkala přímo v centru, na vlak to máte z recepce asi 40 metrů, takže se nebojte, že by vám ujel. Pořádají spoustu aktivit od surfových kurzů po výlety a průvodce vedené procházky po městě, vybere si tu opravdu každý. A jako třešínku musíme vzpomenout ty jejich snídaně :)

Jako správní turisti jsem se rozhodli vyzkoušet místní Žlutou tramvaj, na kterou jsme si vystáli krásnou hodinovou řadu, ale k zážitku to asi patří. Nechali jsme se přiblížit k mému oblíbenému Time out marketu - jestli se chcete dobře najíst a posedět s kamarády - tohle je to místo. A co je důležité, pokud se večer rozjede, do části Chiado a na slavnou Rua Rosa už je to jen pár stovek metrů :)

Jak sami vidíte, Lisabon toho má hodně co nabídnout ve dne i v noci a je na každém z vás, co si zrovna vyberete a na co budete mít chuť :) My si to za těch deset dní užili moc a víc už toho prostě tentokrát nestihneme, tak ještě poslední kafe, Pastel de nata a jede se domů….

Portugalsko

Typ:

menší trek, + prohlídka památek - turistický okruh, surf

Doprava:

letecky, levné letenky s Tap Portugal, ideální, pokud nepotřebujete velké zavazadlo, přímo na letišti zapůjčení nejmenšího a nejlevnějšího auta přes Rentalcars.com - bookovali jsme předem a vyplatilo se :)